2005-09-02 10:23:54• hírek • Szatmár.ro

Új élet nyaralás után

220209200511.jpgVéget ért a nyaralás. Kezdődnek újra a hétköznapok. Ideje egy két fogadalmat is tenni.

Véget ért a nyaralás. Kezdődnek újra a hétköznapok. Ám talán sokan úgy érzik a relaxálással töltött napok után, hogy változtatni kellene életmódjukon. Másként szervezni a mindennapokat, még akkor is - vagy éppen azért - ha munkájuk feszes időbeosztást követel meg. Vágynak arra, hogy mindig fittnek érezzék magukat, aktívan és kreatívan tudjanak dolgozni, s mindennapjaikban is meglegyenek az élet apró élvezetei.

A nyaralás remélhetőleg sokaknak igazi felüdülést, változatosságot hozott. Nem csupán testileg érzik magukat kipihentnek, hanem szellemileg is felfrissültek, megtépázott idegrendszerük és ezzel lelki állapotuk is helyre állt. Az élményeket azonban nem csupán emlékeinkben lehet megőrizni, hanem jó ok lehet arra, hogy elhatározzuk: átszervezzük egy kicsit életünket. A hétköznapok rohanásában, stresszel teli ritmusában ezentúl jobban figyelünk életmódunkra, egészségünkre, szellemi és lelki felfrissülésre. De hogyan is tehetjük meg ezt anélkül, hogy teljesen fel kéne forgatnunk életünket, és összhangba hozhassuk munkánkkal is?

A legfontosabb talán étkezési szokásaink módosítása. A kiegyensúlyozott táplálkozás köztudottan szervezetünk egészségének alapja, és így alapvetően befolyásolja lelki, idegi állapotunkat is.

Határozzuk hát el, hogy:

1.)    Ezentúl nem hagyjuk ki a reggelit: Csupán egy fél órával korábban kell felkelni, hogy egy egészséges reggelit elkészítsünk a családnak: gyümölcslé, pirítós egy kis vajjal és mézzel, vagy müzli joghurttal, esetleg egy kis felvágott sajttal. Tej, tejeskávé, tea, vagy kakaó.

2.)    Ha a reggelihez nem eszünk mézet, feltétlenül eszünk viszont reggeli után egy kiskanál propolist. Antioxidáns és ásványi anyag tartalma erősíti immunrendszerünket és megvéd az öregedés ellen is - testileg és szellemileg is.

3.)    Beteszünk a táskánkba, vagy a kocsiba egy üveg - lehetőleg szénsavmentes - ásványvizet, és nap folyamán igyuk is meg! A megfelelő mennyiségű folyadék bevitel olyan szerveztünknek, mint az autónak a motorolaj!

4.)    Étkezésünkbe beiktatunk délben is és este is több salátát és zöldséget...

5.)    ..és halat! A szervezetnek több vitaminra, élettani fehérjére, cálciumra és foszforra van szüksége, mint amennyit átlagosan mi magyarok fogyasztunk.

6.)    Nem nassolunk napközben, inkább bőségesen ebédelünk, a vacsorát pedig mindig könnyű fogásokból állítjuk össze! Ha szeretjük a csokoládét nem kell száműzni étrendünkből, azonban ezentúl inkább keserű csokit majszolgatunk. Jótékonyan hat idegi, érzelmi állapotunkra.

7.)    Amennyire lehet száműzzük a cukrot és a zsíros élelmiszereket a konyhából!

8.)    Viszont több paradicsom, spenót, brokkoli, sárgarépa, hagyma, alma, szőlő, áfonya, meggy és narancs kerül majd a lábosba, illetve asztalunkra!

9.)    Többé nem eszünk kapkodva. Megadjuk a módját az étkezésnek, kényelmesen, és alaposan megrágva minden falatot. Jó tréning az étkezés lassítására, ha minden falat után letesszük a kést és a villát, és pár pillanatra - amíg elfogyasztjuk a falatot - kényelmesen hátradőlünk.

Ha nem boldogulunk egyedül étrendünk átalakításával, válaszunk a számtalan étkezési tanácsadó könyv közül egyet, mely legjobban megfelel ízlésünknek.

Ahhoz azonban, hogy életmódunkat egészségünk, harmonikus életvitelünk érdekében helyes irányba változtatassuk az étkezési szokások átalakítása még nem elég.

Nagyon fontos, hogy rendszeresen mozogjunk. Különösen azoknak, akik zömében ülőmunkát végeznek, és/vagy autóval járnak. Az sem elég, ha valaki tömegközlekedési eszközt használ, vagy napközben is sokat "futkos".  Nem kell feltétlenül és rögtön (sőt nem is tanácsos) kemény fizikai igénybevételt jelentő sportra gondolni. Nézzünk körül például, hol van a környéken, vagy könnyen megközelíthető (munkába menet, vagy jövet útba eső) uszoda. Heti 2-3 alkalommal, fél-egy óra uszás csodát tesz! De ha erre nincs mód, menjünk el hetente 2-3 alkalommal egy jót sétálni, párunkkal, vagy az egész családdal. Ha tehetjük,  - és a gyerek is régóta könyörög már - vegyünk egy kutyát. Egy állat gondozása alapvetően rendszert visz az életünkbe. Az esti és a reggeli sétáltatással pedig a napi mozgás szükségletet is kielégítjük.

Szellemi, lelki és érzelmi életünk frissítése érdekében szakítsunk időt legalább hétvégén, hogy hódoljunk kedvenc szabadidős tevékenységünknek, találkozzunk barátainkkal, ritkán látott és hiányolt családtagjainkkal.

Mindezek után pedig meglátják, úgy fognak aludni, mint egy csecsemő! S reggel nem is lesz olyan nehéz félórával korábban felkelni, hogy elkészítsük a reggelit!