2011-09-10 12:04:18• hírek • MTI

"Lopakodó" planétát fedezett fel a Kepler-űrtávcső

"Lopakodó" planétát talált a bolygóvadász Kepler-űrtávcső, a felfedezésről a The Astrophysical Journal című szaklapban jelenik meg tanulmány.

A NASA Kepler-űrteleszkópját a Discovery-program keretében indították 2009. március 7-én. A Naprendszerünkön kívüli bolygók (exobolygók) után kutat úgynevezett tranzit-, vagy fedési módszerrel az égbolt egy előre kiválasztott területén: a csillagok fényének parányi elhalványulását regisztrálja, amelyet a napjuk körül keringő planéták okoznak áthaladásukkor.

Működésének első négy hónapjában az űrteleszkóp 1235 lehetséges idegen világot fedezett fel - olvasható a Space.com (http://www.space.com) űrkutatási hírportálon.

A bolygóvadász űrteleszkóp fedezte fel fedési módszerrel a Kepler-19b katalógusjelű planétát is a Lant (Lyra) csillagképben, 650 fényévnyire a Földtől. Átmérője a Föld 2,2-szerese, s 13,5 millió kilométerre kering napjától, e közelségnek "köszönhetően" a felszíni hőmérséklet 482 Celsius fok.

A Kepler-19b elnevezésű bolygón egy év kilenc napig és hét óráig tart, ám ebben vannak eltérések - a fedések hol a vártnál 5 perccel korábban, hol pedig 5 perccel később következtek be. Ebből jöttek rá a tudósok, hogy a közelben egy másik bolygó "settenkedik", amelynek gravitációs ereje kihatással van a Kepler 19b keringésére, hol lelassítva, hol felgyorsítva azt.

A Kepler 19c katalógusjelű bolygó az első, amelyet gravitációs módszerrel fedeztek fel, s a "lopakodóról" eddig elég kevés adat áll a rendelkezésre. Körülbelül 160 nap alatt kerüli meg központi csillagát, tömege pedig néhányszor nagyobb, mint a Földé, de előfordulhat, hogy hatszor haladja meg a Jupiterét.

"Ez egy misztikus világ, de reményeink szerint megoldjuk a bolygó rejtélyeit" - hangsúlyozta David Charbonneau, a Harvard Smithsonian asztrofizikai központ kutatója, a tanulmány társszerzője